Tuesday, August 29, 2017

ទង់ចំរើនអាយុ

ទង់ចំរើនអាយុ

សម្រាប់​មនុស្ស​ចាស់ជរា​ណា ដែល​សុខភាព​មិនសូវ​ពេញ​បរិបូ​ណ៍ ហើយ​ក្នុងពេលដែល​កម្លាំង​ពលំ​របស់ខ្លួន​ចេះតែ​ចុះ​ទន់ខ្សោយ​ជា​លំដាប់​នោះ គ្រួសារ​ញោមញាតិ​រមែងតែ​និមន្ត​ព្រះសង្ឃ​មក​សូត្រមន្ត​ចំរើន​អាយុ ឬ​លើករាសី​ដើម្បី​បន្ត​អាយុ​របស់គាត់​ឲ្យ​បាន​យ៉ឺ​ន​យូរ​មួយកម្រិត​ទៀត តទៅ​អនាគត​។​
​    
​គឺ​ក្នុង​ពិធីបុណ្យ​នេះហើយ ដែលមាន​ការប្រើ​ទង់​មួយ​ប្រភេទ​ដែល​គេ​ឲ្យ​ឈ្មោះថា ទង់​ចំរើន​អាយុ​។ សូមជម្រាបថា ចំនួន​ទង់​ប្រើប្រាស់​នោះ មាន​ចំនួន​ទៅដល់​១០០ ដែល​គេ​ដោត​នៅ​ជុំវិញ ឬក៏​លើ​ភ្នំខ្សាច់​តូចៗ​ផ្ទាល់​តែម្តង ដោយមាន​ផ្កា ធូ​ក និង​ទាន ដែល​ចំនួន​ស្មើ​ដូចគ្នា​អម​ជាមួយ​ផងដែរ​។
​    
​ភាគច្រើន ពិធី​ចំរើន​អាយុ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​នៅ​គេហដ្ឋាន​របស់​អ្នក​ជម្ងឺ​ផ្ទាល់ ឬ​ក្នុង​បរិវេណ​វត្ត​អារាម តាម​ប្រភពព័ត៌មាន​ដែល​យើង​បានមកពី​ភូមិ​ខ្នារ​នៅ​ខេត្តសៀមរាប កាលពី​ឆ្នាំ ១៩៩០​។ សូមបញ្ជាក់ថា គេ​ប្រារព្ធ​ក្រោយ​ពិធី​ធ្វើ​ក្រុង​ពាលី​រួច ដោយមាន​បាយសី ៣, , ៧ ឬ ៩​ថ្នាក់ តាម​ធនធាន​ដែល​អាចធ្វើ​ទៅបាន​របស់​ម្ចាស់ផ្ទះ​។​
​    
​សូម​ជម្រាប​ជា​ព័ត៌មាន​ថា ចំនួន​ទង់​ទាំង ១០០​នោះ គឺ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​ដោយ​ស្ត្រី​ម្នាក់​ដែលជា​អ្នក​ចាស់ទុំ​រស់នៅ​ក្នុងស្រុក​ភូមិ ហើយ​ធ្លាប់មាន​បទពិសោធន៍​។ រីឯ​ភ្នំខ្សាច់​ចំនួន ១០០​វិញ គឺ​លោក​អាចារ្យ​ទេ ដែលជា​អ្នកធ្វើ​។ ដើម្បី​គម្រប់​ចំនួន​ភ្នំខ្សាច់​ទាំង ១០០​ខាងលើនេះ អាចារ្យ​យក​ពែង​តូចៗ​សម្រាប់​ចាក់​នំអាកោត្នោត​មក​បំពេញ​ដោយ​ខ្សាច់ ហើយ​លើក​ពែង​ផ្អាប់​ឲ្យ​ក្លាយទៅជា​ភ្នំខ្សាច់​សិប្ប​និមិត្ត​។​
​    
​តើ​ទង់ គឺជា​អ្វី​ទៅ ហើយ​មាន​អត្ថន័យ​យ៉ាងដូចម្តេច​ដែរ​?
​ក្នុង​បរិស្ថាន​សង្គម​វប្បធម៌​ខ្មែរ ដែលមាន​លក្ខណៈ​ប្រជាប្រិយ ទង់​មាន​ប្រវត្តិ​ទាក់ទង​នឹង​រឿងព្រេង​មួយចំនួន​នោះ គឺជា​និមិត្តសញ្ញា​តំណាង​នូវ​អ្វីមួយ មិន​ថា​មនុស្ស ឬ​សត្វ​ឡើយ ដែល​គេ​ធ្វើ​អំពី​ក្រណាត់ ក្រដាស ឬក៏​ស្លឹក​ដូង ដូច​ករណី​ទង់​រំដោះគ្រោះ​នៅ​ខេត្ត​សុ​រិ​ន្ទ្រ​។ ហើយ​ជាទូទៅ​ទង់​ប្រពៃណី​ខ្មែរ មិន​ថា​តូច​ឬ​ធំ សុទ្ធសឹង​តែមាន​រាង​ជា​អវយវៈ​សត្វ ឬ​មនុស្ស​ទាំងអស់ ពោលគឺ មាន​ក្បាល ដងខ្លួន​មួយ​យ៉ាង​វែង ដៃ និង​ជើង​ផង​។​
​    
​បើ​យើង​ពិនិត្យ​ទម្រង់​ទាំងនោះ ហើយ​វិភាគ​ខ្លឹមសារ​នៃ​រឿងនិទាន​ពាក់ព័ន្ធ យើង​ឃើញថា ជា​ទង់​តំណាង​ឲ្យ​ខ្លួនប្រាណ​របស់​បុព្វការី​ជន ដែល​បាន​ចែក​ស្ថាន​ទៅ ហើយ​ដែល​គេ​ធ្វើឡើង​សម្រាប់​រំ​ឮ​ក​ដល់​វិញ្ញាណ​ក្ខ័​ន​របស់​ពួកគាត់​។ ហើយ​ដោយសារតែ​ប្រការ​ដ៏​សំខាន់​នេះហើយ ទើបបានជា​គេ​សន្ម​ត់​យ៉ាង​ត្រឹមត្រូវ​ថា ទង់​ទាំងនោះ គឺជា​ទង់ព្រលឹង ដែល​បង្ហាញ​ពី​មរណភាព​របស់​បុព្វការី​ជន ដែល​គេ​តែងតែ​ឃើញ​នៅពេល​បុណ្យ​ខ្មោច​ម្តងៗ​ទូទាំងប្រទេស​កម្ពុជា​។​
​    
​ទង់​នេះ គេ​ធ្វើ​ឡើងជា​តំណាង​នៃ​ព្រលឹង​របស់​មនុស្ស​យើង ព្រោះ​គេ​ជឿថា រូប​កាយ​យើង​ស្លាប់​មែន តែ​ព្រលឹង​មិន​ស្លាប់​ទេ​។ ព្រោះ​ហេតុ ព្រលឹង​នៅរស់ បានជា​ពេលដែល​គេ​យក​ខ្មោច​ទៅ​កប់ ឬ​បូជា គេ​មិនដែល​ដុត ឬ​កប់​ទង់ព្រលឹង​ទេ គេ​ទុកជា​និមិត្តរូប​ព្រលឹង​យើង​នៅរស់ មិន​ស្លាប់​តាម​រូប​។ តាម​មតិ​ខ្មែរ​យើង គេ​ជឿថា ព្រលឹង​មនុស្ស​យើង​ពេល​រូប​កាយ​ស្លាប់ទៅ ព្រលឹង​នៅលើ​ផែនដី​។ បើ​មិនទាន់​រក​ភព​ថ្មី​កើត​បានទេ ព្រលឹង​នេះ​នៅតែ​ដោយ​ដើមឈើ ឬ​នៅលើ​ចុង​ស្មៅ​។ ហេតុតែ​ព្រលឹង​មិន​ស្លាប់​ដូច្នេះហើយ បានជា​ពេលដែល​មនុស្ស​យើង​ស្លាប់ទៅ គេ​ជឿថា មាន​ខ្មោចលង ឬ​ខ្មោច​ធ្វើ​កល​។ គេ​មាន​ជំនឿ​ម្យ៉ាង​ទៀតថា ខ្មោច​ដែល​ស្លាប់​ទៅនោះ កាលបើ​គ្រប់​៧​ថ្ងៃ ដឹងខ្លួន​ឡើង​ស្មានថា ខ្លួន​នៅរស់​ដូច​ធម្មតា លុះ​រាប់​ម្រាមដៃ​មើលឃើញថា ម្រាម​កណ្តាល​មួយ​បាត់​ក៏​ដឹងថា ខ្លួន​ស្លាប់​។ ព្រោះ​ហេតុ​ដូច្នេះហើយ បានជា​ម្រាម​កណ្តាល​គេ​ហៅថា ម្រាម​ខ្មោច​។​
​    
​គេ​ជឿ​ទៀតថា ដឹងខ្លួន​ជា​ខ្មោច​ហើយ ព្រលឹង​នោះ​ក៏​ដើរ​មករក​ផ្ទះ​វិញ​ដែរ លុះ​មកដល់​កណ្តាលផ្លូវ ឃើញ​ស្នាម​ខ្វែងជើងក្អែក ឬ​កាកបាទ ខ្មោច​មិន​ហ៊ាន​ដើរ​កន្លង ក៏​អង្គុយ​យំសោក​នៅ​ទីនោះ​។ ដោយ​មានជំនឿថា ព្រលឹង​មិន​ស្លាប់​នេះហើយ បានជា​ពេល​យក​បុគ្គល​ទៅ​កប់ ឬ​បូជា នៅពេល​ត្រឡប់មកវិញ​អាចារ្យ​គេ​ព័ទ្ធសីមា​ក្បែរ​ផ្នូរ ហើយ​មកដល់​កណ្តាលផ្លូវ គេ​គូស​ខ្វែងជើងក្អែក​ទៀត​។ ជំនឿ​មួយវិញទៀត​ថា ប្រាកដជា​ព្រលឹង​នៅរស់ មើលចុះ​ពេល​ដង្ហែរ​ខ្មោច​ទៅ​បូជា ចំពោះ​អ្នក​ប្រាយ​លាដ គេ​មិន​ឲ្យ​ងាកក្រោយ​ទេ ខ្លាច​ខ្មោច​មក​តាម​។ ព្រោះហេតុនោះ អ្នក​ប្រាយ​លាដ ពេល​ជូន​ខ្មោច​ដល់​ប៉ាឆា គេ​ហែរ​ប្រទក្សិណ​១​ជុំ ដើរ​សំដៅ​មក​ផ្ទះ​វិញ ដោយ​គ្មាន​ហ៊ាន​ងាកក្រោយ​ឡើយ​។ មូលហេតុ​បណ្តាលមកពី គេ​ជឿថា ព្រលឹង​ចាស់​នេះឯង​មក​កើត​វិញ គ្មាន​ព្រលឹង​ថ្មី​ណា​មក​កើត​ទៀតឡើយ​។​    ​
​    
​មួយវិញទៀត ទង់​ទាំងនោះ សូម្បី​តែមាន​រាង​តូច ហើយ​ត្រូវបាន​គេ​ប្រើ​នៅពេល​ខុសៗ​គ្នា​ក្តី អាស្រ័យ​ទៅតាម​បរិបទ​បុណ្យទាន សុទ្ធសឹង​តែមាន​រាង​ជា​សត្វ​ក្រពើ​សឹងតែ​ទាំងអស់​។
   
​អ្វីដែល​ទើបតែ​រៀបរាប់​មិនមែន​មានន័យថា ជនជាតិខ្មែរ​មិនបាន​ស្គាល់​ទង់​បែប​ពុទ្ធ​និយម​ដេ​ល​មាន​ប្រភពពី​ឥណ្ឌា​នោះទេ​។ ក្នុង​គម្ពីរ​សាស្ត្រា​ស្លឹករឹត​រឿង មារ​ព័ន្ធ ដែលមាន​៥​ខ្សែ យើង​បានដឹងថា​ព្រះបាទ​អសោក​ធិ​រាជ​បាន​ប្រើ​ទង់​មុនគេ​បង្អស់ ដើម្បី​គោរពបូជា​ព្រះ​សារីរិកធាតុ​។ ក៏ប៉ុន្តែ​ប្រភេទ​ទង់​នេះ​ស្ថិត​ឆ្ងាយ​ពី​ប្រធានបទ​ស្រាវជ្រាវ​របស់​យើង​បន្តិច​។​
​    
​ខាងលើនេះ គឺជា​ប្រពៃណី​បែប​ខ្មែរ​ដែលមាន​លក្ខណៈ​បុរាណ ដែល​គេ​ធ្លាប់ដឹងឮ​ជាប្រចាំ​នៅ​ខេត្តសៀមរាប និង​សុ​រិ​ន្ទ្រ​-​បុរីរម្យ​។ ក៏ប៉ុន្តែ​គ្មាន​ចារ​ក្នុង​គម្ពីរ​មកពី​ឥណ្ឌា ព្រោះថា ចាស់ទុំ​ដែល​យើង​បាន​សម្ភាសន៍​បាន​និយាយថា ខ្មែរ​បានធ្វើ​ទង់​នោះ តាម​គន្លង​បុរាណ​តាំងពី​សម័យ​នគរ​គោកធ្លក ដែលជា​សម័យមួយ​ទឹកដី​ខ្មែរ​ទើបតែ​ត្រូវបាន​កកើត​កំណើត​ឡើងជា​លើកដំបូង​ម្ល៉េះ​។ ហើយ​ទោះបីជា​ទង់​មាន​ចំនួន​ខុសគ្នា​ពី​ខេត្ត​មួយ​ទៅ​ខេត្ត​មួយ​ក្តី ក៏ប៉ុន្តែ​អត្ថន័យ​ត្រូវបាន​រក្សា​ដដែល​។​
​    
​ដូច​ពោល​ខាងលើ ក្នុង​ពិធី​ចំរើន​អាយុ​នេះ គេ​សង្កេតឃើញ​មាន​មានការ​និមន្ត​ព្រះ​ភិក្ខុសង្ឃ​ពី​វត្ត​ដែល​ស្ថិត​មិន​ឆ្ងាយ​ពី​ផ្ទះ មក​សូត្រមន្ត​លើករាសី​ក្នុង​រយៈពេល ៣​ថ្ងៃ​។ នៅ​ថ្ងៃ​ទីមួយ ការ​សូត្រមន្ត​ត្រូវធ្វើឡើង​តែមួយ​ល្ងាច​ទេ ថ្ងៃទី​២ គឺ​ព្រឹក​-​ល្ងាច ហើយ​នៅ​ថ្ងៃទី​បី ទើប​គេ​សូត្រ​ដារ​។ លក្ខណៈ​បុរាណ និមន្ត​ព្រះសង្ឃ​៧​វត្ត សូត្រ​ដារ​ពិស្តារ​អភិធម្ម​៧​យប់ ដាក់​បាត​លោក ហើយ​ចំរើន​អាយុ​ដោយ​ដេញ ឬ​រំដោះ​នូវ​រាល់​គ្រោះភ័យ ឧបទ្រពចង្រៃ​ទាំងឡាយ​តែម្តង​ដែល​បៀតបៀន​យាយី​រូបរាងកាយ ឬ​ជីវិត​មនុស្ស​ដែល​ស្ថិតក្នុង​វ័យ​ចំណាស់​។​
​    
​ភ្នំខ្សាច់​ចំនួន ១០០ ដែល​ទើបតែ​ពូន​រួច​នោះ ត្រូវបាន​អាចារ្យវត្ត​តម្រៀប​ទាំង​៤​ទិស ដោយនៅ​ចំ​កណ្តាល​មាន​ភ្នំ​មួយ​ធំជាងគេ ដែល​តំណាង​ឲ្យ​ភ្នំ​សុមេរុ​។ រីឯ​នៅ​ជុំវិញ ឬក៏​នៅលើ​ភ្នំខ្សាច់​តូចៗ​ទាំងនោះ ប្រកបដោយ​គ្រឿង​បូជា​ដូចជា ទាំង​ផ្កា ទាន ធូ​ក​ជាដើម ដែលមាន​ចំនួន​ដូចគ្នា​ក្នុង​មួយ​មុខ​។ ចាស់ៗ​បាន​ប្រាប់​យើង​បន្ថែមទៀតថា ពិធី​ចំរើន​អាយុ​ខាងលើនេះ គឺ​ពួកគេ​ធ្វើតាម​គម្ពីរ​សាស្ត្រា​ស្លឹក​រិត​ចន្ទ​សុក​គី​រី​សូត្រ ដែលជា​គម្ពីរ​មួយ​ដែល​ពុំមាន​វត្តមាន​ក្នុង​ព្រះ​ត្រៃ​បី​ដក​ដែលមាន​ប្រភពពី​ឥណ្ឌា​ឡើយ​។
​    
​តែ​ចំពោះ​យើង អ្វីដែល​សំខាន់​គឺ អត្ថន័យ​របស់​ទង់​ទៅវិញ​ទេ ដែល​យើង​ចង់​ផ្តោត​ការយកចិត្តទុកដាក់​ទៅលើ​។ ដោយហេតុថា បើ​យើង​ពិនិត្យ​ខាង​រូបរាង និង​ខាង​តួនាទី ឬ​និមិត្ត​រូបភាព​របស់​ទង់​ទាំងនោះ​ឲ្យ​បាន​ស៊ីជម្រៅ​បន្តិច យើង​នឹង​ឃើញថា ទង់​ទាំងនោះ​តំណាង​ឲ្យ​វិញ្ញាណ​ក្ខ័​ន ឬ​ព្រលឹង​នៃ​បុព្វបុរស​ដោយ​ពិតៗ ដែល​បាន​ចែក​ឋាន​ទៅហើយ កាលពី​បុព្វ​ជាតិ ហើយ​ត្រូវគេ​តំណាង​ក្រោមរូបភាព​នៃ​សត្វ​ក្រពើ​។​
​    
​ការចាប់អារម្មណ៍​រប​ស់​យើង​នៅទីនេះ គឺ​មិន​គ្រាន់តែ​សំដៅ​តែ​លើ​រូបរាង​ទង់​ដែលមាន​សណ្ឋាន​ជា​ក្រពើ​ផង និង​មនុស្ស​ផង​តែប៉ុណ្ណោះ​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ​លើ​និមិត្ត​រូបភាព​របស់​ប្រភេទ​ទង់​ខាងលើនេះ​ថែមទៀត​ផង​។ កុំភ្លេចថា ដូច​ទើប​ពោល​ខាងដើម ក្រោយពី​ធ្វើ​ពិធី​អភិសេក​ទង់​ទាំងនោះ ក្នុង​ក្រសែភ្នែក​របស់​សាសនិកជន​ដែលជា​អ្នក​ផ្តើមបុណ្យ បាន​ក្លាយជា​វត្ថុ​ស័ក្តិ​សិទ្ធ មានជីវិត​ជីវ៉ា​ដោយ​ពិតៗ ពោលគឺ​មិនមែនជា​វត្ថុ​ធម្មតា​ទៀតឡើយ​។ មួយវិញទៀត សហគមន៍​ខ្មែរ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ​ក៏​និយម​ទង់​ប្រភេទ​នេះដែរ ក៏ប៉ុន្តែ​ទង់​មាន​ចំនួន​តិចជាង​សម្រាប់​រំដោះគ្រោះ​។​
​    
​បើ​និយាយ​ម្យ៉ាងទៀត​នៅទីនេះ យើង​ចង់​លើក​ប្រភេទ​ទង់​ខាងលើនេះ​មក​បង្ហាញ​នូវ​អត្ថន័យ​ស៊ីជម្រៅ​របស់​វា​ដោយហេតុថា យើង​ចង់​បញ្ជាក់​នូវ​លក្ខណៈ​សំយោគ​របស់​វា ពោលគឺ​លក្ខណ​ជីវ​ច​ល​និយមនៃ​ប្រភេទ​ទង់​ទាំងអស់នោះ ដែលមាន​ប្រភព​មន​-​ខ្មែរ តែ​សព្វថ្ងៃ​ត្រូវបាន​ផ្សាភ្ជាប់​ជាមួយនិង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​និកាយ​ថេរវាទ​។ មានន័យថា ការប្រើ​ទង់​ទាំងនោះ​ក្នុង​បរិបទ​វប្បធម៌​សំយោគ​នៃ​បច្ចុប្បន្នភាព មិនត្រូវ​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ភ្លេច​នូវ​ឫសកែវ​នៃ​ខឿនវប្បធម៌​មន​-​ខ្មែរ​នោះឡើយ​។ ដូច​ទើប​ពោល ចំពោះ​យើង ទង់​ទាំងនោះ មិនមែនជា​កេរ្តិ៍មរតក​ឥណ្ឌា​សុទ្ធសាធ​តែ​ម្យ៉ាង​នោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ដោយ​បុព្វបុរស​ខ្មែរ តាម​លំនាំ​នៃ​ជំនឿ​សាសនា​ដើម​របស់ខ្លួន​ក្រោម​សន្ទុះ​នៃ​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​។​
​    
​សូមជម្រាបថា ចំពោះ​សហគមន៍​មន​-​ខ្មែរ និង​ថៃ​-​វៀត ជាពិសេស​ពួក​ថៃ រស់នៅ​តំបន់​ខ្ពង់រាប​ប្រទេស​វៀតណាម​ខាងជើង ក៏មាន​ការប្រើ​ទង់ព្រលឹង ឬ​ទង់​តំណាង​ឲ្យ​ព្រលឹង​បែប​ខាងលើ​នេះដែរ​។ ក៏ប៉ុន្តែ​នេះ​ជា​ប្រធានបទ​ថ្មី​មួយ​ដែល​នៅទីនេះ យើង​ពុំមាន​លទ្ធភាព​និង​ចំណេះដឹង​សមស្រប​នឹង​វិភាគ​បានឡើយ​។​
​    
​សូម​ជម្រាប​បន្ថែមទៀតថា អ្នក​ដែល​បានធ្វើ​បុណ្យ​ខាងលើនេះ ជម្ងឺ​ពិតជា​នឹង​ជាពុំខាន ដោយ​ថែមទាំង​បាន​រំដោះគ្រោះ​ផ្សេងៗ​ដ៏​មហា​ធំធេង​ទៀតផង​។ ព្រោះថា​តាម​ខ្លឹមសារ​នៃ​គម្ពីរ​ចន្ទ​សុក​គី​រី​សូត្រ​ចែងថា អ្នក​ដែល​ធ្វើបុណ្យ​ចំរើន​អាយុ ដែលជា​បុណ្យ​ធំ​នោះ ពិតជា​និង​បានទទួល​នូវ​ផល្លា​នុស​ង្ស​គ្រប់ប្រការ​ដូច​ក្តី​ប្រាថ្នា​ពុំខាន ហើយ​មាន​អាយុ​យ៉ឺ​ន​យូរ​រាប់រយ​វស្សា​។​
​   
គប្បី​ត្រូវ​ជ្រាបថា ជំនឿ​លើ​ព្រលឹង ក៏​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ពិធី​រៀបចំ​បូជាសព ឬ​ព្រះ​បរមសព​របស់​ស្តេច​ផងដែរ​។ សម្រាប់​ចាស់​បុរាណ អ្នក​ចាំ​រក្សា​ព្រលឹង​សព មាន​ចំនួន​ទាំងអស់ ៦​នាក់​។ ចំនួន​មនុស្ស​រក្សា​សព​ទាំងនោះ ដែលមាន​ឈ្មោះ​ខុសៗ​គ្នា ដូចជា​ពេជ្រ​ធាន​ជាដើម ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​តាម​ការបែងចែក​នៃ​ពេលវេលា​ដែលមាន​នៅក្នុង ២៤​ម៉ោង ឬមួយ​ថ្ងៃ​។ សូម​រំ​ឮ​កថា មួយថ្ងៃ​មាន​៤​យាម ហើយ​១​យាម មាន​រយៈពេល​៦​ម៉ោង​។ ឧទាហរណ៍ ពី​ព្រឹក​ព្រហាម​ដល់​ថ្ងៃត្រង់ គឺជា​យាម​ទី​១​៘ មានន័យថា ក្នុង​យាម​នីមួយៗ​ដែលមាន​រយៈពេល​៦​ម៉ោង​មាន​អ្នកថែរក្សា​ព្រលឹង​សព​មួយរូប​។ ហើយ​នៅវេលា​យប់ គេ​ត្រូវ​ច្រៀង​បទ​ចម្រៀង​ប្រពៃណី​មួយ​ឈ្មោះ យុំយាម ដែល​រៀបរាប់​យ៉ាង​លំអិត​អំពី​សកម្មភាព​របស់​អ្នក​ចែក​ឋាន​ទៅ គួរ​ឲ្យ​សង្វេក​ណាស់​៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)

1 comment:

  1. Coin Casino Review - Canada 2021 - Cascading Sites
    The worrione casino 인카지노 software offers hundreds of casino games, many of which include progressive jackpots, progressive jackpots, progressive online video slots, 🏆 The ⭐ Casino: Play Here!⭐Rating: 3.9/10 · ‎Review by CasinoWow 제왕 카지노

    ReplyDelete